Bli kjent med skolopenderen i skogen

På denne siden finner dere aktiviteter og oppgaver som er relatert til sjette kapittel i den interaktive skogen.

Aktiviteter ute

Studer en stokk

Studer en stubbe eller en stamme fra tre som har falt i skogen. Studer barken, og rull på stammen. Hva vokser på den? Lever det småkryp der? Kan dere oppdager kjuker? (Sopp som vokser på trær)? Lav? Mose? Finner dere spor og nettverk av spor fra insekter som har spist seg gjennom treverket? Ta bilder eller tegn og skriv ned hva dere ser.

Husk å legge stammen eller barkebiten tilbake på plass når dere er ferdig med å studere. Den er noens hus.

Aktiviteter inne

Hva er det snåleste skogsdyret du klarer å finne på?

Selv om det kan høres ut som fantasi, finnes det ekte dyr i den norske skogen som heter skrukketroll, hvitbåndhopper og skolopender. Nå kan du få bruke fantasien din, hva er det snåleste skogsdyret du klarer å finne på? Gi det et navn, som prompesprett eller hoppeklippebille, og tenk på hva det trenger for å ha det bra, og hvilke egenskaper det har. Tegn og forklar!

Hvor mange skopar trenger skolopenderen?

Matteoppgave: Selv om skolopender betyr “tusenbein” på gresk har den ikke tusen bein. Det tusenbeinet med flest føtter har 750 bein! En av de vanligste skolopenderartene i Norge har 35 beinpar. Klarer du å regne ut hvor mange sko denne skolopenderen måtte hatt?

Kompetansemål

Naturfag

3-4 trinn

utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området