Undervisningsopplegg

Resirkuleringsracet

Hvor god er du på å kildesortere?
Fra da Håvard Tjora testet sine kildesorterings-skills under Bærekraftsuka 2024

Musikk til arbeidet:
🎵 Hvor god er Håvard til å kildesortere? 🎵

Har dere sett skoleshowene og fått “Hvor god er Håvard til å kildesortere” på hjernen? Vi også. Klikk play under for å høre på hiten mens dere gjennomfører resirkuleringsracet. (Hørte vi noen si platekontrakt?)

Resirkuleringsracet: Hvor god er du på å kildesortere?

Steg 1: Finn fram ting som skal kildesorteres

Både hjemme og på skolen er det vanlig å kildesortere avfall i fem ulike dunker:

1. Matavfall
  2. Papp, papir og drikkekartong
  3. Glass- og metallemballasje
  4. Plastemballasje
  5. Restavfall

Vi har gjerne en beholder til småbatterier også, i tillegg til at vi panter bokser og flasker.

Finn fram et valgfritt antall ting som skal kildesorteres, gjerne noe fra avfallskategori. Altså noe som er matavfall, for eksempel bananskall, noe som er plastemballasje, for eksempel yoghurtbeger, og så videre. Dere finner flere forslag i faktaboksen under.

Tips! Å finne fram emballasje som skal kildesorteres kan også gjøres i hjemmelekse, men husk at den som skal gjennomføre eksperimentet ikke kan være med på dette.

Steg 2: Gjør klar klasserommet

Finn fram klassens kildesorteringsdunker, og plassér disse i den ene enden av klasserommet. Tingene som skal kildesorteres, plasseres på et bord eller en pult i andre delen av klasserommet. Velg også ut en person som skal gjennomføre eksperimentet. Kanskje er det læreren som skal få testet kildesorteringskunnskapene sine?

Steg 3: Gjett på utfallet

Gjett hvor mange ting læreren klarer å sortere riktig i løpet av 30 sekunder. Gjettingen kan skje individuelt eller i grupper. Hold hva dere har gjettet skjult, inntil videre.

Steg 4: Først prepping – så klar, ferdig, gå!

La personen som skal få kjørt seg forberede seg i to minutter, men bare på avstand (fra den delen av klasserommet hvor kildesorteringsdunkene er). Tilby disse to hjelpemidlene når det er ett minutt igjen:

1. Spør en venn
  2. Sjekk sortere.no (søk opp hva som helst og Sortere forteller deg hvordan det skal kildesorteres).

Etter to minutter har passert, er det bare å starte klokka igjen.
Sortér i vei – du har 30 sekunder!

Tips! Trenger personen som sorterer et hint, kan dere tipse om sorteringsmerkene som finnes på emballasjen. Disse gjør det enkelt å vite hva som skal hvor.

Steg 5: Avslør hva dere gjettet

Finn ut, gjerne i fellesskap, hvor mange riktige personen som kildesorterte fikk. Svaret finner dere altså ved å sjekke sorteringsmerket på emballasjen, eller ved å bruke oppslagsverket sortere.no.

Så har tiden kommet for å avsløre hva dere gjettet – og dermed også hvem av dere som kom nærmest det riktige svaret! ♻️

Tips til ting som kan kildesorteres

Matavfall: Bananskall, brødskorpe, epleskrott
Papp, papir og drikkekartong: Drikkekartonger, ferdiglest avis eller blad, tegneark