#bærekraftsutfordringen
Hvordan ta utfordringen?
- Sett dere inn i reglene for reklame (se krasjkurs under)
- Film verdens verste influenservideo, og bryt så mange regler som mulig
- Klipp filmen og legg på tekster – for eksempel på Instragram – og husk å lagre
- På utfordringens siste dag, viser dere videoen for klassen
- Hvor mange lovbrudd klarer klassen deres å oppdage?
Diskutér gjerne i klasserommet:
- Se på reglene i lista under. Hvorfor tror dere vi har akkurat disse reglene?
- Har dere sett lovbrudd fra lista på sosiale medier? Kom gjerne med eksempler!
- Hadde dere blitt mer påvirket, om alt dette var lov?
Tips Forbrukertilsynet!
Ser du noe som er ulovlig når du skroller? Da kan du tipse Forbrukertilsynet (du må logge inn med bankID).
Krasjkurs i reklameregler
Reklame skal tydelig framstå som reklame
- Reklameinnlegg i sosiale medier må merkes.
- Merkingen skal være så tydelig at du ser den med en gang.
Annonsøren må kunne dokumentere alle påstander
- Hvis et firma påstår at produktet deres er best eller billigst, må de kunne vise fram undersøkelser eller tester som viser nettopp det.
- Det er ikke lov å påstå at noe er miljøvennlig uten at man kan bevise det.
Barn skal beskyttes mot skadelig reklame
- Direkte kjøpsoppfordringer til barn er ikke lov. Man kan f.eks, ikke skrive «løp og kjøp» eller «kjøp nå» i reklame til barn.
- Det er heller ikke lov å be dem mase på voksne for å få dem til å kjøpe noe.
- Barn bør ikke se reklame som spiller på kropp og kan bidra til kroppspress. Det kan for eksempel gjelde reklame for kosmetiske behandlinger og operasjoner.
Det er ikke lov å jukse med konkurranser
- Det er ikke lov å lokke med premier som aldri blir delt ut. Hvis et firma holder en konkurranse hvor de lover å gi bort premier, må de faktisk dele ut premiene.
- Det er ikke lov å kreve at du skal tagge venner for å få være med i konkurransen.
Strenge regler for pengespill
- Pyramidespill er forbudt!
- Det er ikke lov å reklamere for utenlandske pengespill i Norge.
Retusjert reklame må merkes
- All reklame hvor størrelsen, fasongen eller huden til en kropp er retusjert, skal merkes med et spesielt merke.
Prisen må være riktig
- Når en vare er på salg, må selgeren oppgi hva den kostet før. F.eks. «50% avslag. Før: 300. Nå: 150».
- Før-prisen skal være den laveste prisen butikken har hatt på varen de siste 30 dagene.
Relevante lenker:
Forbrukertilsynets veiledning om reklame i sosiale medier
Reklameskolen: klima- og miljøpåstander
Reklameskolen: pyramidespill
#bærekraftsutfordringen