#bærekraftsutfordringen
Hvordan ta utfordringen?
- Velg en gruppe som skal gjennomføre Bærekraftsutfordringen.
- Film dem litt hver dag med mobilen, fra mandag til fredag.
- Gjør intervjuer med gruppemedlemmene underveis. Husk å ikke stille ja- eller nei-spørsmål. Hvorfor valgte de akkurat denne challengen? Hva er motivasjonen? Hva er enkelt, vanskelig – og hva lærer de av dette?
- Sett sammen snuttene til en minidokumentar.
- Vis dokumentaren til resten av klassen. Husk at dette er en verdenspremiere – så hva med å gjøre det litt fancy? 🍿
Del gjerne filmen i sosiale medier med #bærekraftsutfordringen, så vi får se òg, dersom alle involverte er enige i og komfortable med at det skjer.
Hva skal dere lage?
Etabler tidlig hva som er målet for gruppen dere filmer. Det kan hjelpe å bli enige om hva dere faktisk skal lage. NRK jobber ofte med denne formelen:
Mini-dokumentaren “…”
er en “…”
om “…”
hvor “…”
skal “…”
for å “…”
For eksempel:
Mini-dokumentaren “Bak sømmen”
er en investigativ dokumentar
om klesindustri og arbeidsforhold
hvor Silje, Thomas og Adel
(skal) tar i bruk åpenhetsloven
for å finne ut om favorittbutikken deres produserer klær på en forsvarlig måte.
Ooops! Selv om dere blir enige om hva mini-dokumentaren deres skal handle om før dere starter å filme, så kan det oppstå nye ting underveis, som fører historien i en ny retning. Da er det selvfølgelig lov å justere på historien.
Tips til …
Deg som har foto!
Velger dere å filme stående, for SoMe, er det smart å sentrere det dere filmer, slik at ikke profilnavn, caption eller knapper havner over viktige deler når en publiserer videoen.
Filmer dere liggende, er det også verdt å tenke på noe vi kaller det gylne snitt. Her ser dere et bilde fra generalprøven til livesendingen, hvor Bahare prater til noen på venstre, og er da plassert i de seks kakestykkene til høyre. På den måten blir det mer luft i retningen hun prater, og bildet oppleves mer balansert.
Skal dere filme intervju, uten profesjonelt lysutstyr, kan dere bruke naturlig lys. I videoen under forklares det hvordan dere enkelt kan løfte bildekvaliteten på en intervjusetting.
Tips til …
Deg som skal klippe!
Å være i klippen er megalærerikt og til tider superfrustrerende. Når vi lager en dokumentar, sier vi at den lages tre ganger. Første gang er i planlegging/manus, andre gang er mens vi filmer, hvor historien kan ta en ny vri, og tredje gang er i “klippen”.
Du, klipper’n, er siste leddet mellom produksjonen og publikum, og det er du som lager den historien publikum får se. Her vil du oppdage hva dere kanskje mangler for å fortelle historien dere har planlagt, men forhåpentligvis også oppdage andre måter dere kan fortelle den på. Du vil også kanskje måtte kill your darlings, som betyr å klippe bort noe dere egentlig liker veldig godt, men som egentlig ikke passer historien deres.
Selve klippingen handler mye om magefølelse, men mitt beste tips er å ha et godt anslag eller hook. Det er de første sekundene/minuttene i dokumentaren, som vekker publikumets interesse. Når du lager en mini-dokumentar for SoMe, kan dette være et lite klipp som viser noe spennende, uten å egentlig forklare helt hva det er, så publikum blir hooked til å se videre for å finne det ut.
Lager du en lengre mini-dokumentar, kan du ta en roligere tilnærming, og sørge for at publikum forstår handlingen, sjanger, hvem som er hovedkarakterer og kanskje gi dem et hint om hva som senere kan utløse konflikter.
Mr. Beast er en YouTuber som er veldig effektiv på anslag. Det er kanskje ikke sjangeren dere ønsker å gå for, men sjekk ut en video, så ser dere hvor mye info han forteller før videoen begynner.
Det finnes mange programmer man kan bruke til å klippe, men skal du klippe en film som er filmet liggende, anbefaler jeg DaVinci Resolve sin gratisversjon. Her får du nesten alle de samme funksjonene som i versjonen du må betale for.
Under finner du en tutorial til deg som har lyst til å lære deg programmet.
Tips til …
Deg som har lyd!
God lyd er viktigere enn god video. Helt sant.
Prøv å være bevisst på hvor dere gjør intervjuene deres. Er det et kjøleskap som durer? Eller kanskje en bilvei som bråker? Finn et område hvor du slipper ulydene.
Skal dere ha voiceover i filmen deres, bruk gjerne en mikrofon og spill det inn i et “lydisolert rom”. Det høres kanskje fancy ut, men da NRK-serien Vettskremt ble laget, spilte Erik Solbakken inn mye av voice-overen under dyna på hyttetur.
Om dere ikke har mikrofon, så har dere i hvert fall en dyne/teppe og mikrofon på telefonen.
Og dere? Husk å ha det gøy, a! :—)
#bærekraftsutfordringen