Fiks ferdig skoletime!

Nytt konsept for deg som ønsker fiks ferdige undervisningsopplegg laget av fageksperter. Last ned PowerPointen og du er klar for klasserommet!

Av: LOOP Miljøskole

Hva er fiks ferdig?

✔️ Opplegg til 1-2 skoletimer
✔️ Midt i læreplanen for deg som skal undervise i bærekraftig utvikling
✔️ Passer 5. til 7. eller 8. til 10. trinn

Oppleggene kommer i tre deler:

1️⃣: Refleksjonsspørsmål
2️⃣: Minidokumentar (4-7 minutter)
3️⃣: Svar på spørsmålene

Last ned en av våre PowerPointer og du er klar for klasserommet!

NYHET! Fiks ferdig 1: Hvorfor resirkulere kartong?

Skogen har et fantastisk mangfold av arter, og det er viktig å bevare skog for både dyr, planter og menneskers skyld. Hvordan kan vi fortsette å bruke skogen, samtidig som vi tar best mulig vare på den?

Dette spørsmålet finnes det mange svar på, og en av de enkleste tingene vi kan gjøre er å resirkulere papir og papp, noe som reduserer behovet for å bruke nye trær til å lage nytt papir.

Du finner PowerPointen her

Fiks ferdig 2: Hvorfor resirkulere plastemballasje?

Plast har vært en het potet de siste årene, og det er ikke rart om mange sitter igjen med spørsmål om det omdiskuterte materialet. Har det noe å si om vi resirkulerer plastemballasje, og hva skjer egentlig med plasten vi resirkulerer hjemme?

Du finner PowerPointen her

Fiks ferdig 3: Hvorfor resirkulere glass- og metallemballasje?

Å resirkulere glass- og metallemballasje handler ikke bare om å putte ting i riktig dunk. Det handler også om å ta vare på naturressurser som regnskog og sand. Men hvorfor gjør det egentlig det?

Vi lover at elevene vil se på glasscolaen og makrell i tomat-boksen med nye øyne!

Du finner PowerPointen her

Fiks ferdig 4: Pant for naturen!

“Pant for naturen” lærer elever på ungdomsskole om det Warholm hele tiden snakker om. Hvorfor er det egentlig så viktig at vi panter alt, alltid, og hvordan er ståa i land uten et pantesystem?

Du finner PowerPointen her

… og enda flere fiks ferdig-opplegg er under utvikling. Meld deg på nyhetsbrevet vårt (nederst til høyre) for siste nytt!