Kjølberggata 21

0653 Oslo, Norge

T: 24 02 20 09 miljoskole@loop.no
Undervisningsopplegg

Kompetansemål: Bærekraftskolen live 2024!

Hvilke kompetansemål dekkes egentlig når dere deltar i Bærekraftskolen live? Bla ned for svar!

Bærekraftskolen Live passer spesielt godt for undervisning i det overordnede, tverrfaglige temaet ‘bærekraftig utvikling’.

Vi legger til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres.

Elevene vil lære om betydningen av begrepet ‘bærekraftig utvikling’ og hvordan menneskehetens levesett og ressursbruk har konsekvenser lokalt, regionalt og globalt.

Gjennom arbeid med temaet vil elevene utvikle kompetanse som gjør dem bedre i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst.

Elevene skal få forståelse for at handlingene og valgene til den enkelte har betydning.

Temaet rommer problemstillinger knyttet til miljø og klima, fattigdom og fordeling av ressurser.

 

👉 Klikk her for program og undervisningsressurser for bærekraftsuka 👈

Kompetansemål

KRLE

3-4 trinn

utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk
sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
identifisere og reflektere over etiske spørsmål

5-7 trinn

utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

Kroppsøving

3-4 trinn

øve på og bruke basisferdigheiter som å føre, kaste, sprette, sparke og ta imot ball i ulike bevegelsesaktivitetar
utforske uteaktivitetar og samarbeide med andre under vekslande årstider i nærmiljøet
øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen

Mat og Helse

3-4 trinn

sortere avfall i samband med matlaging og forklare kvifor det er viktig å gjere det

Matematikk

3-4 trinn

lage rekneuttrykk til praktiske situasjonar og finne praktiske situasjonar som passar til oppgitte rekneuttrykk

Naturfag

1-2 trinn

samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre

3-4 trinn

utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området

utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte
undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar
samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området

5-7 trinn

reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet

Norsk

1-2 trinn

lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler

3-4 trinn

utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk
beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter

5-7 trinn

lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler

Samfunnsfag

1-2 trinn

reflektere over kvifor menneske har ulike meiningar og tek ulike val
utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
utforske og gi døme på korleis menneske i ulike delar av verda påverkar livet til kvarandre

3-4 trinn

utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
reflektere over samanhengen mellom personleg økonomi og forbruk hos den enkelte
reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder

5-7 trinn

utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra