Mobiltelefonens skjulte reise
Se film
Se filmen “Mobiltelefonens skjulte reise” som ligger lengre ned på denne siden.
Elevene deles i grupper på 4-5 deltakere
Læreren deler ut en mobiltelefon, eller ber gruppene finne fram én mobiltelefon hver. Sammen skal gruppene svare på spørsmålene under.
Undersøk mobiltelefonen
- Hvor ble mobiltelefonen produsert?
- Hvilke materialer er mobiltelefonen laget av?
- Fører produksjonen av mobiltelefonen til forurensning?
- Hvilke naturressurser brukes for å lage denne mobiltelefonen?
- Hva er opphavet til materialene som er brukt for å lage mobiltelefonen?
- Ble materialene på noen som helst måte behandlet? Hvis ja, hvordan?
- Hvordan har mobiltelefonen blitt transportert til der den er nå?
- Hvem har produsert mobiltelefonen?
- Hvilke arbeidsvilkår har de som lager mobiltelefonen?
- Medfører produksjonen en risiko for de som lager mobiltelefonen?
- Har mobiltelefonen mer enn ett bruksområde? Hvor mange ganger, eller hvor lenge kan den brukes?
- Har mobiltelefonen potensiale for gjenbruk, gjenvinning, reparering, eller oppvinning?
- Er mobiltelefonen en nødvendighet eller en «nice to have»?
- Hvem kan ha bruk for mobiltelefonen?
- Når mobiltelefonen kastes, er den en fare for miljøet?
- Hva slags karbonfotavtrykk har mobiltelefonen?
- Kjenner du til andre produkter som har større miljømessige, sosiale og økonomiske fordeler?
- Kjenner du til nyhetssaker om temaet?
Lærertips: Elevene kan idémyldre etter mulige svar, eller lete etter svar i eksterne ressurser. Her er det viktig at de bruker god kildekritikk. Elevene kan gjerne bruke rollekort i diskusjonen, last ned disse her.
Presenter for de andre
Deltakerne lager en podkast, Book Creator, PowerPoint eller plakat og deler svarene sine med de andre gruppene.
Hvordan har det gått?
- Elevene reflekterer rundt eget forbruk og bruk og kast-mentalitet. Er de opptatt av å alltid ha den nyeste mobiltelefonen? Hva gjør de i så fall med den gamle?
- Elevene reflekterer over om dette undervisningsopplegget har økt bevisstheten rundt det å ha en ansvarlig og bærekraftig livsstil.
Bærekraftsmål knyttet til undervisningsopplegget
6.3 Innen 2030 sørge for bedre vannkvalitet ved å redusere forurensning, avskaffe avfallsdumping og mest mulig begrense utslipp av farlige kjemikalier og materialer, halvere andelen ubehandlet spillvann og i vesentlig grad øke gjenvinning og trygg ombruk på verdensbasis
8.4 Til og med 2030 gradvis å bedre utnyttelsen av globale ressurser innenfor forbruk og produksjon, og arbeide for å oppheve koblingen mellom økonomisk vekst og miljøødeleggelser, i samsvar med det tiårige handlingsprogrammet for bærekraftig forbruk og produksjon, der de utviklede landene går foran
9.4 Innen 2030 oppgradere infrastruktur og omstille næringslivet til å bli mer bærekraftig, med en mer effektiv bruk av ressurser og større anvendelse av rene og miljøvennlige teknologiformer og industriprosesser, der alle land gjør en innsats etter egen evne og kapasitet
10.6 Sikre at utviklingslandene blir bedre representert og får større grad av medbestemmelse i beslutningsprosessene i globale finansinstitusjoner, slik at institusjonene blir mer velfungerende, troverdige, ansvarlige og legitime
11.6 Innen 2030 redusere negative konsekvenser for miljøet i storbyene målt per innbygger, blant annet ved å legge særlig vekt på luftkvalitet samt offentlig og annen form for avfallshåndtering
12.4 Innen 2020, og i samsvar med internasjonalt vedtatte rammeverk, oppnå en mer miljøvennlig forvaltning av kjemikalier og alle former for avfall gjennom hele deres livssyklus, og betydelig redusere utslipp av kjemikalier og avfall til luft, vann og jord for mest mulig å begrense skadevirkningene for menneskers helse og for miljøet
15.5 Iverksette umiddelbare og omfattende tiltak for å redusere ødeleggelsen av habitater, stanse tap av biologisk mangfold og innen 2020 verne truede arter og forhindre at de dør ut
Dette undervisningsopplegget er laget av Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling ved Høgskolen i Innlandet. Undervisningsopplegget er bearbeidet av LOOP Miljøskole.