Aktivitet

Vil dere hjelpe hvalen?

Plukker dere #5forhvalen i barnehagen eller skolegården lærer barna å ta vare på naturen. De lærer også at en liten innsats kan ha mye å si. Plukker dere fem søppelbiter hver kan dere redde en hval!

Hadde hver femte nordmann plukket litt søppel, for eksempel fem søppelbiter om dagen, ville vi fjernet 35 tonn søppel fra naturen hver eneste dag. Det er like mye som en mellomstor hval veier, det!

Blåhvalen er det største dyret som noensinne har levd på jorda, og noen ganger besøker den norske hav. Den er på størrelse med et fly, har en tunge som kan veie like mye som en elefant, og et hjerte som kan være like stort som en bil. Wow! Men selv om alle hvaler er enorme, har de noen små fiender. Søppel i havet!

Naturen er dyrene, insektene, fuglene og fiskenes hjem. Vi mennesker har kastet søppel i hjemmet deres i mange år, og derfor har vi et ansvar for å rydde opp. Plastsøppel er en stor trussel mot alt som lever i naturen fordi det aldri forsvinner. Det er ingen som liker å bo i masse søppel, heller ikke dyrene!

Hvis ingen plukker opp plastsøpla vil vinden, regnet og bekkene transportere søpla videre ut i havet. Her kan fugler, fisker og andre dyr sette seg fast i søpla, eller spise den fordi de tror det er mat. Det vil si, med mindre noen plukker den opp før den kommer så langt. Plukker dere opp ispapir, bruskorker og plastposer og kaster det i nærmeste søppelkasse, kan dere redde en hval. Eller fugler, fisker, havskilpadder – og kanskje en delfin?

Plukk #5forhvalen – eller fem for alle dyrene!

PSST! Noen ting som spisse gjenstander er det best å la ligge på bakken. Be barna varsle en voksen hvis de ser:

1. Beholdere med ukjent flytende væske
  2. Sprøyter
  3. Medisiner
  4. Materialer med spiker, glass og andre spisse gjenstander

Væske som ikke er vann må oppbevares i beholderen og leveres som farlig avfall. Sprøytespisser eller lignende puttes i en tett beholder, for eksempel en flaske med kork, som en voksen har ansvar for å håndtere. Medisiner samles og leveres på apoteket.

Opplegg

Plukk #5forhvalen på skogtur

#5forhvalen kan gjøres når som helst og hvor som helst. Skal dere på skogtur, kan det være en fin aktivitet å gjøre der. Kanskje har dere et område i nærheten av barnehagen, som dere kan ta ekstra godt vare på, og passe på at alltid er søppelfritt?

Kildesorter ren plast

Finner dere plastsøppel som ikke er skitten, kan dere sortere den som plastemballasje, hvis dere kildesorterer i barnehagen. Da blir det dere har plukket til nye plastprodukter, for eksempel fleecegenser eller ryggsekk!

Les historien om Hvalen som er redd for noe du ikke er redd for i det hele tatt og lag en plasthval!

Les vår historie Hvalen som er redd for noe du ikke er redd for i det hele tatt i samlingstunden.  ( Du finner den som nedlastbar ressurs til høyre ) Være kreative med søpla før dere kildesorterer eller kaster den. Da kan det hende #5forhvalen setter enda dypere spor.

Her har Lier Natur- og landbruksbarnehage laget en plasthval, som de fyller med søpla de plukker opp, litt hver dag.

Inspirér andre

Hvis dere ønsker det, kan dere knipse et bilde av barna når de plukker søppel, uten å vise ansiktene deres. Deler dere bilder i sosiale medier med emneknaggen #5forhvalen, viser dere at barnehagen deres engasjerer seg. Dette engasjementet kan spre seg til andre barnehager og skoler.

Diskutér!

Snakk gjerne om hva dere finner, underveis i plukkingen eller etterpå. Hva fant dere mest av? Hvor tror dere denne søpla kommer fra? Hva kunne skjedd med denne søpla, om dere ikke hadde plukket den opp?