Ordforklaringer
Det er anstendige arbeidsforhold når arbeidere blant annet har en trygg arbeidsplass og en lønn de kan leve av.
Ansvarlig forbruk og produksjon handler om å bruke mindre ressurser for å produsere (lage) det vi trenger. I dag bruker mennesker mer ressurser enn det jorda tåler.
Bærekraftig utvikling er å utvikle verden til et bedre sted for alle mennesker som lever i dag uten å ødelegge for de som kommer senere.
FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å stoppe klimaendringene, utrydde fattigdom og bekjempe ulikhet innen 2030. Ved å se på FNs bærekraftsmål kan vi se hvor mye forskjellig bærekraftig utvikling kan bety. Her finner vi 17 hovedmål og 169 delmål. Disse målene kan deles inn i 3 ulike deler eller bolker. 1: Klima og miljø. 2: Sosiale forhold. 3: Økonomiske og juridiske rammer. Hva betyr det?
Klima- og miljømålene (1) handler om å stoppe klimaendringene og ta vare på alt som lever på jorden. Klimaet (været målt over tid) på jorden har alltid forandret seg. Men forskere tror at mye av klimaendringene vi ser nå med mer tørke, kraftigere regn og kraftige stormer, er skapt av mennesker. Når det for eksempel brennes olje, dannes det CO2. CO2 er en klimagass som finnes naturlig i lufta. Men når det slippes ut for mye CO2, klarer ikke jorda å ta opp dette, og temperaturen i havet og i lufta stiger.
Sosiale forhold (2) sier noe om hvordan mennesker har det i et samfunn. Dette er også en viktig del av FNs bærekraftsmål. Disse målene handler om å utrydde fattigdom og sult, og bidra til likestilling, god helse og utdanning.
Den siste delen av FNs bærekraftsmål er økonomiske og juridiske rammer (3). Den handler om at alle mennesker i alle land skal ha nok penger (god nok økonomi) til å leve gode liv. Dette betyr at i spesielt fattige land må en tjene mer (ha økonomisk vekst) slik at samfunnet kan gi barna god utdanning og at alle kan få helsehjelp når de trenger det. Det er da viktig at den økonomiske veksten er bærekraftig slik at den ikke ødelegger jordas ressurser. Fred og rettferdighet for alle er nødvendig for en bærekraftig utvikling.
En ressurs er noe som er til nytte. Jordas ressurser er for eksempel trær, planter, fisk og metall. Vi kan ta bedre vare på jordas ressurser på mange måter, for eksempel ved å bruke klær og ting litt lenger og reparere det vi har i istedenfor å kjøpe nytt.
Hva er bærekraftig utvikling?
Hva forbinder dere med bærekraftig utvikling?
Hver elev får en post-it-lapp hver. De skriver ned ett ord de forbinder med begrepet “bærekraftig utvikling” på lappen og klistrer den opp på tavla. Læreren leser opp alle lappene.
Se film
Se filmen “Hva er bærekraftig utvikling?” som ligger lengre ned på denne siden.
Svar på spørsmål til filmen
- Hva er FNs definisjon av bærekraftig utvikling?
- Hvor mange bærekraftsmål er det og hvilke tre bolker er de delt inn i?
- Hvordan henger jordas ressurser sammen med bærekraftig utvikling?
- Hvordan ligger Norge an når det gjelder bærekraftig forbruk av ressurser?
- Hvordan tror du Norge stiller i forhold til et land som India?
- Hvordan henger dyr og planter sammen med bærekraftig utvikling?
Diskuter spørsmålene
Svarene på spørsmålene diskuteres i plenum. Oppfordre alle elevene til å bidra i diskusjonen.
Videre diskusjon og refleksjon
Elevene går sammen i grupper på 2-3 deltakere og diskuterer/reflekterer rundt disse spørsmålene:
- Hvor bærekraftige er dere hjemme, på skolen og i lokalsamfunnet?
- Hvor bærekraftig er Norge som et land?
- Hvordan kan vi i Norge bidra til en bærekraftig utvikling?
- Hvordan kan dere som elever bidra til en bærekraftig utvikling?
- Hva tenker dere om fordelingen og utnyttelsen av ressurser blant ulike land i verden? Er den rettferdig?
- Hva er det vanskeligste ved å leve bærekraftig?
Dette undervisningsopplegget er laget av LOOP Miljøskole.