Kjølberggata 21

0653 Oslo, Norge

T: 24 02 20 09 miljoskole@loop.no
Film

Drikkekartongens reise

Når vi resirkulerer drikkekartonger, redder vi skog. Det er fordi vi kan bruke de gamle kartongene våre på nytt, i stedet for å lage papirprodukter fra bunnen av fra trær. Men hvordan blir egentlig våre gamle drikkekartonger til nytt papir? Bli med på drikkekartongens reise!

Drikkekartongens reise er en minifilm med tilhørende spørsmål (og svar). Spørsmålene kan både besvares muntlig, skriftlig – eller som hjemmelekse!

Se filmen og svar på fem spørsmål.

1

Q: Hvorfor er det viktig å sortere drikkekartongen sammen med papp og papir?

A: Hvert år bruker vi 600 000 000 drikkekartonger i Norge. Sorterer vi drikkekartongene som papp- og papir, kan disse bli til nye papirprodukter.

2

Q: Hva skjer om vi kaster drikkekartongen i restavfall?

A: Kastes drikkekartongen i restavfallet, går vi glipp av muligheten til å gjenvinne den til nye papp- og papirprodukter.

3

Q: Hvem er det som henter drikkekartongene vi sorterer, og hvor tar de drikkekartongene med seg?

A: Renovasjonsbilen kommer cirka en gang i uka for å hente avfallet på skolen. Når bilen er ferdig med runden sin, kommer den til avfallsanlegget og tipper avfallet i en stor haug. I denne haugen er det kun papp og papir, og drikkekartongene deres selvfølgelig.

4

Q: Hva ønsker vi at skal skje med drikkekartongen vår etter at vi har sortert den?

A: Her er det spennende å høre hva elevene sier. Et svar kan være: Jeg ønsker at melkekartongene blir hentet av renovasjonsbilen og kjørt til et avfallsanlegg. Der blir de sortert ut og sendt videre til gjenvinning, hvor de blir til nytt papir som kan brukes til å lage nye papirprodukter.

5

Q: Hvilke nye produkter ønsker vi at drikkekartongen skal bli til?

A: Her er det også spennende å høre hva elevene sier! Eksempler på hva melkekartongene kan bli til er aviser, pizzaesker, konvolutter og dorullkjerner.

Kompetansemål

KRLE

3-4 trinn

utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk

5-7 trinn

reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

Mat og Helse

3-4 trinn

sortere avfall i samband med matlaging og forklare kvifor det er viktig å gjere det

Naturfag

1-2 trinn

samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak

3-4 trinn

undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar

Norsk

1-2 trinn

lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler

Aktuelle filmer

 

Restemat-challenge!

Tre ungdomslag konkurrerer om å lage den beste treretteren av matvarer vi ofte kaster hjemme. Dommerne blir overrasket av resultatet!

Les mer
 

Hvordan påvirkes havet av klimagasser?

Hvordan påvirker klimagasser havet og alle dyrene som bor der?

Les mer
 

Hva skjer med miljøgiftene i restavfallet?

Selv om vi sorterer alt som kan resirkuleres der vi bor, blir det likevel en del søppel igjen som må kastes i restavfallet. Hva skjer egentlig med miljøgiftene som dette avfallet inneholder?

Les mer
 

Hva er sirkulærøkonomi?

Verdens naturressurser er under økt press. I framtiden vil vi oppleve begrenset tilgang på flere materialer på grunn av økt befolkning og høyere forbruk. Det er helt avgjørende at vi lærer oss å bruke naturressursene langt mer effektivt enn i dag. Vi trenger et system der ingenting ender opp som avfall, men heller blir en framtidig ressurs. Dette kaller vi sirkulærøkonomi.

Les mer