Fast fashion: Planetens siste skrik?

Hvert eneste plagg vi kjøper, uansett pris, kommer med en kostnad. I dette undervisningsopplegget undersøker elevene sine egne klær, for å finne ut mer om hvilken påvirkning disse kan ha hatt på mennesker og miljø. Oppgavene kan også brukes hver for seg.

Sjekk merkelappen!

Har du på deg plast?

Flesteparten av klærne som produseres i dag lages av plast eller inneholder det. Det er bare det at plast i klær ikke kalles plast, men polyester, nylon og elastane. I dag er alt fra fuskepels til treningsklær laget av syntetiske materialer. Perlesmykker er av plast og strikkeplagg er maskinstrikket i polyester. Som også er plast.

Sjekk merkelappen på det du har på deg akkurat nå:

*Har du kledd på deg plast i dag?
*Hvis ja, er du overrasket over at disse plaggene inneholder plast?
*Ta en håndsopprekning i klasserommet, hvis dere er fysisk tilstede der. Hvor mange har på seg plast? Regn gjerne om til prosent.

Syntetiske vs. naturlige materialer

Finn en partner og sammenlign et syntetisk plagg med et av naturlige materialer, for eksempel bomull, lin eller ull. Klarer dere å se eller kjenne forskjell på plaggene? Kjør gjerne en blindtest på en annen gruppe. Hvordan ser/kjenner dere ev. forskjell?

Se for dere hele livsløpet til de ulike plaggene; det syntetiske plagget og det i naturlige materialer. Tegn opp to ulike livslinjer som begynner med materialene som plaggene er laget av.

*Hvor kommer materialene fra?
*Hvordan og hvor blir plagget produsert?
*Hvordan og hvor langt reiste det for å komme fra fabrikk til butikk?
*Hvor ofte brukes det?
*Hvor lenge forventer dere at plaggene varer?
*Hvor ender det opp helt til slutt?

Vårt moteforbruk her har konsekvenser der

Merkelappen sier noe om hvilket land plagget delvis eller helt har blitt produsert i. Bruk ressurser som bøker og søkemotorer for å finne ut av om landet klærne dine er fra er preget av klesproduksjonen som foregår der – eller ikke.

Gode søkeord kan være: Land (f.eks. Bangladesh eller China) + textile production eller textile micro plastics.

Godt jobba eller grønnvasking?

Samle dere i litt større grupper og undersøk et klesmerke dere har på dere, eller er nysgjerrige på. Klarer dere å finne ord som har med bærekraft å gjøre på nettsiden eller i de sosiale mediene til merket? Let etter ord som ansvarlig, bærekraft, conscious, grønn, klimapositiv, miljøvennlig, responsible og sustainable

Det går også an å snakke om bærekraft uten å bruke disse ordene. Bruker klesmerket for eksempel bilder som viser natur? Eller har merket kanskje talspersoner som snakker om hvordan du bygger en varig garderobe? Da snakker de også om bærekraft.

*Lag en kollasj av ordene og bildene dere finner. La det komme tydelig fram i kollasjen, hvilket klesmerke dere har undersøkt.
*I plenum: Vurdér de ulike kollasjene. Er dette faktiske forsøk på å være mer bærekraftige, eller er det grønnvasking? Begrunn svarene.

Ha på deg en favoritt – og ta med et bomkjøp

Her i Norge har vi i gjennomsnitt 359 plagg i klesskapet, og hvert femte plagg henger der med lappen på. Til neste gang skal du kle på deg en favoritt – og ta med deg et bomkjøp. Har du ikke et bomkjøp, kan du undersøke klesskapene til noen du bor med eller kjenner.

Tilbake i klasserommet legger dere alle plaggene i en «pott». Skriv også noen lapper, anonymt, om hvorfor du kjøpte dette plagget og hvorfor du aldri bruker det. Legg disse i en annen pott.

*Trekk én og én lapp. Klarer dere å koble plagg og “tilståelser” sammen?
*Har plaggene noe til felles: Finnes det noe som kjennetegner et bomkjøp?
*Tilbake til merkelappen. Hvor mye har den egentlig å si, hadde dere synes disse plaggene hadde vært finere om det hadde stått noe annet i nakken, f.eks. Balenciaga?
*”What would Safari do”: Kan plagget redesignes, eller er alt håp ute?
*Kan dere kollektivt utarbeide noen «kjøreregler» som dere kan følge for å unngå å gå på en lignende smell i fremtiden? Ta gjerne utgangspunkt i det dere har på dere akkurat nå: Hvorfor har dette blitt et yndlingsplagg?
*Hva kjennetegner et godt kjøp?
*Gjort er gjort og kjøpt er kjøpt. Men hva kan dere med klesplaggene dere allerede har, for at de skal være så bærekraftige som mulig?

Stikkord til lærer: Bruke ofte, vaske så sjelden som mulig.

Lærertips:

*Hvis elevene ser noe de liker i bunken, er det ingenting som er bedre enn at de bytter det til seg. Avtal eventuelt at noen tar med seg det som blir igjen til nærmeste kleskontainer.
*Dere kan eventuelt granske Fretex og UFF, eller Sortere sin nettside eller app, for å finne ut hva dere egentlig kan gi til kleskontainerne og ikke. Er alt dere har samlet i denne bunken innafor? Hvor tror dere disse tingene kommer til å ende opp, når dere leverer de til gjenvinning?

I samarbeid med: