
Musikk til arbeidet:
🎵 Hvor god er Håvard til å kildesortere? 🎵
Har dere sett skoleshowene og fått “Hvor god er Håvard til å kildesortere” på hjernen? Vi også. Klikk play under for å høre på hiten mens dere gjennomfører resirkuleringsracet.
Resirkuleringsracet: Hvor gode er dere på å kildesortere?
Steg 1: Finn fram ting som skal kildesorteres
Både hjemme og på skolen er det vanlig å kildesortere avfall i fem ulike dunker:
- Matavfall
- Papp, papir og drikkekartong
- Glass- og metallemballasje
- Plastemballasje
- Restavfall
Vi har gjerne en beholder til småbatterier også, i tillegg til at vi panter bokser og flasker.
Finn fram et valgfritt antall ting som skal kildesorteres, gjerne noe fra avfallskategori. Altså noe som er matavfall, for eksempel bananskall, noe som er plastemballasje, for eksempel yoghurtbeger, og så videre. Dere finner flere forslag i faktaboksen under.
Tips! Å finne fram emballasje som skal kildesorteres kan også gjøres i hjemmelekse, men husk at de som skal gjennomføre eksperimentet ikke kan være med på dette.
Steg 2: Gjør klar klasserommet / skolegården
Finn fram klassens kildesorteringsdunker, og plassér disse i den ene enden av klasserommet, gymsalen, skolegården, fotballbanen eller lignende. Tingene som skal kildesorteres, plasseres på et bord eller en pult i andre delen av klasserommet. Er dere utendørs, anbefaler vi en avstand på omtrent 20 meter fra avfall til dunker.
Velg også ut personene som skal gjennomføre eksperimentet. Kanskje er det læreren som skal få testet kildesorteringskunnskapene sine, eller to grupper som skal konkurrere mot hverandre? Lag gjerne team-navn!
Steg 3: Gjett på utfallet
Gjett hvor mange ting læreren eller gruppene klarer å sortere riktig i løpet av 30 sekunder. Gjettingen kan skje individuelt eller i grupper. Hold hva dere har gjettet skjult, inntil videre.
Dann gjerne heiagjenger også, og lag gjerne egne supporter-skilt, men pass på at alle får like mye støtte.
Steg 4: Først prepping – så klar, ferdig, gå!
La personene som skal få kjørt seg forberede seg i to minutter, men bare på avstand (fra den delen av klasserommet, skolegården eller fotballbanen hvor kildesorteringsdunkene er). Tilby gjerne disse to hjelpemidlene når det er ett minutt igjen:
- Spør en venn
- Sjekk sortere.no (søk opp hva som helst og Sortere forteller deg hvordan det skal kildesorteres).
Etter to minutter har passert, er det bare å starte klokka igjen.
Sortér i vei – dere har 60 sekunder! (Det er lov å sikte og kaste, men gjerne bare tingene som ikke er klissete).

Power Buff Girls! 💪
Tips! Trenger personen som sorterer et hint, kan dere tipse om sorteringsmerkene som finnes på emballasjen. Disse gjør det enkelt å vite hva som skal hvor.
Steg 5: Kår en vinner – og avslør hva dere gjettet
Finn ut, gjerne i fellesskap, hvor mange riktige personen / gruppa som kildesorterte fikk. Svaret finner dere altså ved å sjekke sorteringsmerket på emballasjen, eller ved å bruke oppslagsverket sortere.no eller Sortere-appen. Der finner dere kjapt svar på hva som skal hvor.
Riktig sortering gir et poeng, feil sortering gir 0.
Så har tiden kommet for å avsløre hva dere gjettet – og dermed også hvem av dere som kom nærmest det riktige svaret. Her kommer matematikken inn – hvordan finner dere ut hvem som var nærmest? ♻️
Rund gjerne av med en prat om hvorfor dere tror det er viktig å kildesortere. Hvordan påvirket det miljøet om dere kildesorterer eller ikke?

Tips til ting som kan kildesorteres
Matavfall: Bananskall, brødskorpe, epleskrott
Papp, papir og drikkekartong: Drikkekartonger, ferdiglest avis eller blad, tegneark
Plastemballasje: Ketsjup, godteripose, yoghurtbeger
Glass- og metall: Leverposteiboks, makrell-i-tomat-boks, syltetøyglass
Restavfall: Chipspose satt sammen av ulike materialer