Overalt hvor vi snur oss er det noen som prøver å få oss til å kjøpe. I europeiske storbyer utsettes vi for opptil 8000 reklameinntrykk, hver eneste dag!
- Hva gjør det egentlig med hjernene våre?
- Kan man stole på en influenser?
- Og hvordan motstå reklame – og få plass til å tenke på andre ting enn ting?
Se hva ekspertene svarte da nyhetsprofil Bahare Viken intervjuet dem for LOOP Miljøskole om dette og mye mer. Diskutér gjerne det dere har sett etterpå, for eksempel med våre forslag til refleksjonsspørsmål.
Lyst på mer? Se gjerne minidokumentaren Påvirka, som handler om influensere og personrettet reklame 🍿
1: Hva gjør all reklamen med hjernene våre?
Se intervjuet med Babak Behrad
Babak Behrad er spesialist på nevro-markedsføring.
Det vil si, hvordan hjernen påvirkes av reklame.
I sin samtale med Bahare forteller han om:
- Hva gjør all reklamen med hjernene våre?
- Hva er det med oss som gjør at vi alltid vil kjøpe mer?
- Kan man stole på en influenser?
- Går det an å stille shopping-suget uten å shoppe?
Oppgaver til elevene
- Hva overrasket deg mest med samtalen?
- Hvorfor tror du influensere påvirker oss sterkere enn tradisjonell reklame?
- Når får du lyst til å shoppe – og hvorfor?
- Hvordan kan vi være mer kritiske mot reklame?
2: Hvordan ta tankene tilbake – og tenke på andre ting enn ting?
Se intervjuet med klimapilotene Hauk og Racha
Kan du se for deg en verden uten reklame?
Reklame har ikke alltid vært en greie. Det var for 100 år siden at man begynte å reklamere for å få folk til å kjøpe flere ting, og siden den gang har det bare eskalert. Og reklamen? Den har gjort til at vi tenker annerledes på verden enn vi gjorde da. Rett og slett fordi vi tenker mye mer på hva vi skal kjøpe.
Hvordan kan vi fri oss fra all reklamen – og med det tenke på andre ting enn ting?
Klimapilotene Hauk og Racha er med i denne samtalen som virkelig får deg til å tenke – og som gir deg konkrete tips til hvordan du kan komme deg helskinnet gjennom perioder som Black Week og førjulshandelen.
Anbefales!
Oppgave til elevene
- Hva tror du at du ville tenkt på, dersom du tenkte mindre på ting?
- Er det noe du skulle ønske at du hadde mer tid til å tenke på?
- Hvilke tiltak kan dere komme på, som kan gjøre at dere ser litt mindre reklame?
3: Hvordan vite om et plagg er et godt valg?
Se intervjuet med Anja Bakken Riise
Hvordan kan vi egentlig vite om klær vi har eller ønsker oss er bra eller dårlige?
Bærekraftsprofil Anja Bakken Riise gir deg et krasjkurs i materialer og miljø- og produksjonsmerking. Og visste du at du allerede eier verdens mest bærekraftige plagg?
Anja gir deg også en veldig enkel regel å følge, som garanterer at klesskapet ditt blir til et bedre sted <3
Oppgaver til elevene
- Hvilke miljømerker kjenner dere til?
- … Og hvilke materialer?
- Sjekk hvor mye kan dere finne ut om hva dere – eller for eksempel læreren deres, har på seg i dag. For eksempel ved å se på vaskelappen. Hva er plaggene laget av?
4: Hva er lov og ikke i reklame?
Se intervjuet med Magnus Holm fra Forbrukertilsynet
Magnus Holm fra Forbrukertilsynet gir et lynkurs i hva som er lov og ikke i reklame. Og hvilke lover blir oftest brutt?
Han forteller òg hva man skal gjøre dersom man oppdager regelbrudd, for eksempel i sosiale medier.
Oppgaver til elevene
- Har du noensinne blitt påvirket av influenserreklame?
- Hvem påvirker deg aller mest, tror du?
- Synes du det er lett å se hva som er reklame i sosiale medier?
- Har du sett reklame som bryter reglene som Magnus forteller om?
5: Kan man være opptatt av bærekraft og klær?
Se intervjuet med artist og gjenbruksprofil Rebecca Sophia Moe
Går det an å både være interessert i mote og bærekraft? Rebecca Sophia Moe er et levende eksempel på et ja. Hun er blant annet kjent for å være en “outfit repeater” som bruker klærne sine om og om og om igjen. Den hvite skjorta er for eksempel en favoritt.
Hvordan vite om et plagg du har lyst på kommer til å bli en stayer i garderoben? Og hvordan vite at det er din egen stemme du hører, og ikke noen andre sin, når du får lyst på noe nytt? Rebecca deler sine beste tips med oss ♻️
Oppgaver til elevene
- Finn fram til tre ord som definerer din stil
- Hvilket plagg bruker du mest – og hvorfor liker du akkurat det plagget?
- Hvordan kan du føle deg mer vel – før du i det hele tatt kler på deg klær?
6: Hvordan vite om en kleskjede tar ansvar?
Se intervjuet med Tonje fra Forbrukertilsynet
Mange unge ønsker å kjøpe klær og produkter som påvirker mennesker og miljø så lite som mulig. Men hvordan kan vi egentlig vite om en kleskjede tar ansvar i produksjonen sin? I denne praten møter vi Tonje fra Forbrukertilsynet, som forteller om Åpenhetsloven – og elevene som sørget for at Lager 157 fikk en bot på 450.000 kroner.
Oppgaver til elevene
- Hvilke kleskjeder blir dere nysgjerrige på å undersøke?
- Gå inn på nettsiden til én eller flere av kleskjedene og let etter dokumentet som heter redegjørelse.
- Les redegjørelsen og diskuter i gruppa:
Virker dette som en kleskjede dere har lyst til å støtte og kjøpe fra? Hvorfor / hvorfor ikke?
Er dere ikke fornøyde med svarene dere finner?
Hvis dere får lyst til å gå kleskjeden i sømmene og undersøke nærmere, kan dere fortsette med undervisningsopplegget Bærekraftsutfordringen, som handler om nettopp det. Å sjekke sjappa!