Undervisningsopplegget er basert på 5E-modellen og utforskende undervisning. Modellen består av fem ulike steg: engasjer, utforsk, forklar, utdyp og evaluer, og oppfordrer til aktiv utforsking, det å stille spørsmål, samt å reflektere rundt sammenhenger mellom eget liv og temaer innenfor bærekraft. Du kan lese mer om modellen her.
Lag et supert system!
Engasjer: Se film og diskuter innholdet
- Se filmene om resirkulering, som ligger lengre ned på denne siden.
- Del elevene inn i grupper på 3-5 deltakere. Sammen skal gruppene svare på disse spørsmålene. Til slutt kan dere diskutere svarene i plenum. Elevene kan bruke logg og lage egne tankekart.
– Hvorfor er det viktig at vi resirkulerer?
– Har dere sett eller hørt noen nyheter om resirkulering?
– Hva tror dere vi mener når vi sier at avfallet har en verdi?
Lærertips:
Elevene kan gjerne bruke rollekort i diskusjonen. Last ned disse her: Rollekort.
Ordforklaringer:
Når vi resirkulerer, bruker vi avfallet på nytt.
At noe har en verdi vil si at det er noe bra ved det.
Utforsk: Kartlegg systemet hjemme og lag en skisse
- Hver for seg svarer elevene på disse spørsmålene:
– Resirkulerer dere hjemme hos deg?
– Hva gjør dere med matavfall, plastemballasje, papir og papp, glass- og metallemballasje, pant, restavfall – og gjerne også elektronikk?
– Har dere en fast beholder for alle disse ulike avfallstypene?
– Hva kan du gjøre for at det skal bli enda lettere å resirkulere hjemme?
- I en perfekt verden, hvordan hadde systemet for resirkulering sett ut hjemme hos deg? Be elevene om å lage en skisse av det, enten digitalt eller på papir, hvor alle avfallstypene vi har ramset opp er med. Tenk også på hvor resirkuleringssystemet skal være. Husk at det er ideene som er det viktigste, ikke hvordan skissene ser ut.
- Når elevene utarbeider sine drømmesituasjoner kan læreren stille disse spørsmålene for å oppmuntre til refleksjon. Be gjerne elevene om å gjøre notater i loggboka.
– Når blir det søppel hjemme hos dere?
– Hva kan dere gjøre for at det skal bli mindre søppel?
– Hvem skal resirkulere?
– Når skal dere resirkulere, i hvilke situasjoner og under hvilke aktiviteter?
– Har forskjellige rom forskjellige behov?
Lærertips:
Bli inspirert av disse tipsene og triksene. Dere kan også bruke resten av Sortere.no og Sortere-appen i arbeidet. Her får dere svar på alt dere lurer på, og alt dere ikke visste at dere lurer på om resirkulering.
Ordforklaring:
Restavfall er det som blir igjen når du har sortert ut det som er mulig å resirkulere der du bor. Eksempler på ting som skal i restavfallet er bleier, våtservietter og tyggegummi.
Utdyp: Foreslå endringer
- Del elevene i grupper på 3-5 deltakere. Elevene viser frem skissene til hverandre. Under presentasjonsrunden har hver elev et ark som er brettet i to. På den ene delen av arket skriver de ned gode forslag fra andre. På den andre siden skriver de hvordan disse forslagene kan passe inn hjemme hos seg selv. Hver av elevene skal så velge 2-4 endringer, som de skal teste hjemme. Målet skal være å kaste mindre i restavfallet og resirkulere enda mer.
- Elevene foreslår endringene til familien eller foresatte. Elevene gir tilbakemelding på hvordan samtalen med familien var, i grupper eller i plenum.
Evaluer: Hvordan har det gått?
Etter to uker vurderer elevene om det har vært vellykket å innføre de 2-4 endringene hjemme. Har systemet blitt supert? Dette gjør de sammen med sine foresatte, eller i grupper på 3-5 elever.
Bærekraftsmål knyttet til undervisningsopplegget
9.4 Innen 2030 oppgradere infrastruktur og omstille næringslivet til å bli mer bærekraftig, med en mer effektiv bruk av ressurser og større anvendelse av rene og miljøvennlige teknologiformer og industriprosesser, der alle land gjør en innsats etter egen evne og kapasitet
11.b Innen 2020 oppnå en betydelig økning i antall byer og bosettinger som vedtar og gjennomfører en integrert politikk og plan med sikte på inkludering, bedre ressursbruk(…)
12.5 Innen 2030 betydelig redusere avfallsmengden gjennom forbud, reduksjon, gjenvinning og ombruk