Se filmen og svar på spørsmål, muntlig eller skriftlig.
Q: Hva betyr det at alt av papir og alle drikkekartonger har en liten bit av skogen i seg?
A: Papir og kartonger er laget av fiber som kommer fra trærne i skogen. Når vi lager papir og drikkekartonger av fiber fra trær, kan vi si at skogen lever videre i disse produktene. Å tenke og reflektere over hvor tingene vi bruker i hverdagen kommer fra, kan gi elevene mer respekt og omsorg for de ressursene vi henter ut fra naturen, og gi en dypere forståelse for hvorfor det er viktig å kildesortere slik at disse ressursene kan brukes så lenge som mulig.
Q: Hvorfor hogger vi skog i Norge? Og hva bruker vi tømmeret til?
A: Vi hogger skog i Norge fordi vi bruker tømmer til å lage ting vi trenger for å leve. Vi trenger tømmer for å bygge hus og møbler, vi bruker ved til å fyre i peisen når det er kaldt ute, og vi bruker trevirke til å lage alt fra tannpirkere og skjærefjøler, til kartong og papir.
Q: Hvorfor kan vi ikke hogge ned alle trærne i en skog?
A: Når vi hogger ned trær må vi være nøye med at skogen vi henter tømmeret fra behandles på en god måte. Det betyr at vi må sørge for å verne gamle trær, la døde trær ligge igjen, og la nye trær vokse opp, så artene som bor i skogen vil fortsette å trives.
Q: Hva kan skje om en art som en annen art er avhengig av forsvinner?
A: Da kan artene dø ut. Det vil si at de forsvinner for alltid. Mange arter dør ut fordi det de trenger for å leve forsvinner. Som for eksempel døde trær og andre arter den spiser for å overleve.
Q: Hva er typisk for en skog som er hjemmet til mange forskjellige insekter, planter, dyr og sopp?
A: Insekter, planter, dyr og sopp elsker roteskoger. Roteskoger er skoger som får stå i fred, der det er en blanding av gamle, unge og døde trær. Det er veldig viktig at vi verner roteskoger slik at disse artene trives og overlever.
Q: Hvorfor er det viktig at vi gjenvinner skolemelkkartongen?
A: Når vi kildesorterer skolemelkkartongen blir fibrene kartongen er laget av brukt til å lage nytt papir og kartong. På den måten kan vi gjenbruke fibrene vi allerede har, i stedet for å hugge trær for å hente ut nye fiber. Å gjenvinne handler om at vi bruker ressursene som vi henter fra naturen så mange ganger som mulig.
Q: Hvor mange ganger kan fibrene i skolemelkkartongen bli til nye papirprodukter? Kan dere nevne papirprodukter vi kan lage av gjenvunnet kartong?
A: Skolemelkkartongen kan gjenvinnes sju ganger! Typiske papirprodukter som kan lages av gjenvunnet kartonger er aviser, tegneark, pizzaesker, kartonger, for eksempel til en frokostblanding, pappesker, tørkepapir og dorull.
Q: Hva krever mest energi, å lage en eske cornflakes fra nye fiber, eller bruke resirkulerte fibre fra skolemelkkartongen?
A: Det krever mye mindre energi, bare ¼, å lage en eske cornflakes fra resirkulerte skolemelkkartonger.
Q: Hvilken art vil du skylle, brette og stappe for?
A: Her kan elevene trekke frem en art de har lært om gjennom Barnas skog. Denne oppgaven kan også være en fri oppgave der elevene kan dikte fritt om hvem de ønsker å bevare i skogen.
Kompetansemål
Naturfag
3-4 trinn
5-7 trinn
Norsk
3-4 trinn
5-7 trinn
Aktuelle filmer
Påvirka
Vi bekymrer oss for klimaendringer og miljøutfordringer, men hei det var noen fine sko. Hvorfor fortsetter vi å kjøpe når vi vet vi bør la være? I denne dokumentarfilmen tar vi for oss de skjulte – og mindre skjulte – mekanismene som får oss til å ville ha mer.
Les merFast fashion: Planetens siste skrik?
Hvem går egentlig moteforbruket vårt på bekostning av – og hvordan kan du og jeg gjøre en positiv forskjell? I denne minidokumentaren går vi tekstilindustrien i sømmene.
Les merRestemat-challenge!
Tre ungdomslag konkurrerer om å lage den beste treretteren av matvarer vi ofte kaster hjemme. Dommerne blir overrasket av resultatet!
Les merHva er bærekraftig utvikling?
Bærekraft handler om å ta vare på alt vi har i dag, slik at vi etterlater planeten og samfunnet vårt i minst like god stand som da vi selv kom til verden. Hva kan hver enkelt av oss gjøre for å bidra til en bærekraftig utvikling?
Les mer