Dette undervisningsopplegg baserer seg på 5E-modellen. 5E-modellen består av fem ulike steg og oppfordrer til aktiv utforskning. Still kritiske spørsmål og reflekter rundt sammenhenger mellom eget liv og temaer som har med bærekraft å gjøre! Du kan lese mer om modellen her.
Hva gjør klimagasser med havet?
Engasjer: Se en film og diskuter
- Se filmen “Hvordan påvirkes havet av klimagasser?” som ligger lengre ned på denne siden.
- Del elevene i grupper på 3-5 deltakere. Sammen skal de diskutere disse spørsmålene:
– Hva gjør klimagassutslippene med havet?
– Klimagassutslippene gjør så havet blir varmere. Hvordan?
– Hva er negativt med at havet blir varmere?
– Hva er negativt med at havet blir surere?
– Hva slags forhold har dere til havet, er dere for eksempel glade i å bade eller spise sjømat?
Utforsk: Bli kjent med tre havdyr
Hver for seg velger elevene tre forskjellige dyr som lever i eller ved havet*, enten i Norge eller et annet sted i verden. De skal bruke eksterne ressurser som bøker, filmer, internett og podkaster til å svare på disse spørsmålene:
– Hvor liker dyrene seg best? Hva liker de å spise? Hva slags ressurser trenger de å ha tilgang på?
– Hvilken havtemperatur lever dyrene i?
– Må dyrene dine konkurrere med andre dyr om mat og revir?
– Hva skjer med disse dyrene hvis havet blir varmere?
– Hva skjer med disse dyrene hvis havet blir surere?
– Finn ut hva en “invaderende art” er. Hva skjer med dyrene dine hvis en invaderende art sprer seg der dyrene dine helst lever?
* Forslag til dyr: Torsk, polartorsk, laks, strandkrabbe, kråkebolle, blåskjell, korallrev, sjøfugl, isbjørn, ringsel og hvithval.
Forklar: Lag en plakat
Elevene lager en plakat som forklarer sammenhengen mellom havet og klimaet:
- Hvordan påvirker havet klimaet på jorden?
- Hvordan påvirker klimaet havet?
- Hva er menneskeskapte klimaendringer? På hvilke måter påvirker mennesker klimaet?
Utdyp: Reflekter og diskuter i grupper
Elevene diskuterer følgende spørsmål i grupper:
– Hvorfor er det så viktig at vi tar vare på havet? Vurder hvor viktig havet er – både for dere, for lokalsamfunnet, for hele verden, og for dyrene som bor i og ved havet.
– Hvordan kan valgene vi tar i hverdagen påvirke et korallrev på andre siden av verden, som Great Barrier Reef i Australia?
– Hvorfor er det så viktig at vi forsøker å bremse klimaendringene?
– Hva kan Norge gjøre for å redusere utslippene av klimagasser?
– Hva kan dere som enkeltpersoner gjøre for å redusere utslippene av klimagasser?
– Hvorfor tror dere det er så mye diskusjon knyttet til klimaforandringene?
Evaluer: Skriv en tale
Elevene skriver en tale. De som ønsker det kan fremføre talen for klassen, eller i gruppene de var i tidligere. Presenter oppgaven for elevene:
Tenk deg at du er Greta Thunberg, og at du skal holde en tale om hvordan klimagasser påvirker havet på FNs klimatoppmøte. Skriv en tale hvor du snakker om klimaendringer og hvordan de påvirker havet. Hva kan vi som enkeltpersoner gjøre for å redusere utslippene av klimagasser? Bruk det du har lært i de andre stegene i undervisningsopplegget til å skrive talen.
Bærekraftsmål knyttet til undervisningsopplegget
11.b Innen 2020 oppnå en betydelig økning i antall byer og bosettinger som vedtar og gjennomfører en integrert politikk og plan med sikte på inkludering, bedre ressursbruk, begrensning av og tilpasning til klimaendringer samt evne til å motstå og håndtere katastrofer, samt utvikle og iverksette en helhetlig og altomfattende risikostyring i forbindelse med katastrofer, i tråd med Sendai-rammeverket for katastrofeberedskap 2015-2030
13.3 Styrke enkeltpersoners og institusjoners evne til å motvirke, tilpasse seg og redusere konsekvensene av klimaendringer og deres evne til tidlig varsling, samt styrke kunnskapen og bevisstgjøringen om dette
14.3 Mest mulig begrense og håndtere konsekvensene av havforsuring, blant annet gjennom økt vitenskapelig samarbeid på alle nivåer
Dette undervisningsopplegget er laget av marinbiolog Ingrid Holtan Søbstad.