Fagtekst/hefte

Gratis hefte: Kaia og Karim: Fuglen som forsvant

Hvorfor blir fugler til jord, mens maisbokser kan bli til sykkel? Les "Kaia og Karim: Fuglen som forsvant" og lær mellom maurtuer og trær. Her er noen oppgaver dere kan løse etter lesingen.

Det er høst. Kaia og Karim går tur i marka, for å lære litt om naturen. De finner en død fugl og mister et tomt glass på veien. Neste vår går de tilbake til akkurat samme sted. Fuglen er forsvunnet, mens glasset er der. Hvor har det blitt av fuglen, og hvorfor har ikke glasset blitt borte?

Kaia og Karim – Fuglen som forsvant lærer barna at noen ting brytes ned i naturen, mens andre ting ikke brytes ned. Noen ting blir til jord, mens andre ting kan kildesorteres, så de kan bli til helt nye ting. Bananskall kan bli til jord, mens hermetikkboks kan bli til sykkel!

Last ned en PDF av Kaia og Karim: Fuglen som forsvant fra faktaboksen til høyre!

Kaia og Karim: Fuglen som forsvant

Lag en rar hage

Har dere et uteområde som er tilknyttet barnehagen? Da kan dere gjøre som Kaia og Karim. Grav ned bananskall og maisboks, eller noe helt annet, som i en litt rar hage. Forsvinner det helt, eller vokser det opp hundre bokser med mais?

PSST! Én ting som er like viktig som eksperimentet, er at dere plukker opp etter dere når det er ferdig. Maisbokser skal ikke i naturen, men først på middagsbordet og så i beholderen for glass og metall.

Eksperimenter med kompost

Matavfall kan kildesorteres, eller så kan det komposteres. Hvis dere har mulighet til det, kan dere eksperimentere med kompostering i barnehagen. Det aller beste er å spise opp maten, eventuelle rester kan dere legge i komposten. Etter en stund blir epleskrotter og potetskrell til jord, som dere kan dyrke bær, frukt og blomster i!

Tenk så det knaker

– med disse grublespørsmålene!
  1. Hvem bor i naturen?
  2. Hva skal ikke være i naturen?
  3. Hva gjør du hvis du ser en flaske, eller annen søppel i naturen?