Undervisningsopplegget er basert på 5E-modellen og utforskende undervisning. Modellen består av ulike steg: Engasjere, Utforske, Forklare, Utdype og Evaluere, og oppfordrer til aktiv utforsking, mulighet for å stille spørsmål, samt refleksjon rundt sammenhenger mellom eget liv og temaet innenfor bærekraft. Du kan lese mer om modellen her.
Plastparadokset
Engasjer: Se film og diskuter innholdet
- Se filmen “Plastens påvirkning” som ligger lengre ned på denne siden.
- Del elevene i grupper på 3-4 deltakere, hvor de diskuterer filmen og temaet “plast” basert på disse spørsmålene:
– Er det noen ting rundt dere akkurat nå som er laget av plast?
– Hvilke egenskaper er det som gjør plast til et bra og populært materiale å lage produkter av?
– Hvordan kan de gode egenskapene til plasten gjøre at det er veldig negativt at plastprodukter havner i naturen?
– Hva slags type plast er det mest fokus på i filmen?
Utforsk: Finn plastproduktene hjemme
Elevene jobber individuelt med å svare på spørsmålene:
– Skriv ned en liste med plastprodukter dere har hjemme. Hvilke av disse tingene tenker du er nyttige, og hvilke er unyttige?
– Finner du noen ting hjemme som inneholder plast selv om du ikke trodde det? Notér dem ned!
– Hvilke plastartikler bruker du når du er borte fra hjemmet? Hvilke av disse tingene er nyttige og hvilke er unyttige?
Forklar: Sammenlign og diskuter i grupper
Elevene går sammen i gruppene fra “Engasjer” og sammenligner funnene de gjorde hjemme. De diskuterer i gruppen rundt følgende spørsmål:
– Hvordan kan man selv jobbe med å redusere sitt eget forbruk av unødvendige plastartikler?
– Hvordan kan man i familien redusere bruk og utslipp av plast?
– Diskuter sitatet fra filmen “Plast er jo i utgangspunktet et fantastisk produkt.” Er dere enige? Uenige?
– Gi eksempler på både nødvendig og unødvendig bruk av plast.
Utdyp: Lag en plan og gjennomfør en plastfri uke
- Elevene lager en plan for hvordan de kan leve plastfritt og uten å generere plastsøppel en hel uke. Planen kan lages individuelt eller to og to.
- Elevene prøver å gjennomføre planen, enten over en uke, fire dager eller én dag.
Lærertips: I planen må elevene ha med hvordan de fra morgen til kveld i en hel uke kan unngå å generere plastsøppel. Det viktigste er ikke å klare det feilfritt, men å reflektere over hva som fungerer og ikke fungerer.
Evaluer: Hvordan har det gått?
Elevene går sammen i grupper og diskuterer plastfri-planen. Noen spørsmål de kan drøfte i diskusjonen er:
– Var det vanskelig å gjennomføre den plastfri planen? Hvorfor?
– Gikk det lettere etterhvert eller var det like vanskelig hele uken?
– Hvilke av plastartiklene var det vanskeligst å gi slipp på?
– Fant du noen gode alternative løsninger?
– Hva slags følelser utløste gjennomføringen av planen? Frustrasjon? Glede? Sinne? Motivasjon? Skam?
– Reflekter rundt hvor mye dere er villige til å ofre for å hindre bruk og utslipp av unødvendig plast.