Av: LOOP Miljøskole
Mandag og tirsdag starter dagen klokka 09.00 med digitale sendinger som nyhetsprofil Bahare Viken er programleder for. Det er mulig å pause midt i sendingene, se dem om igjen – eller på et senere tidspunkt dersom dere ønsker det. Husk å se sendingene i kronologisk rekkefølge.
I timene etter de digitale sendingene – og på onsdag, torsdag og fredag – kan dere fylle dagene med disse undervisningsressursene (skroll litt ned).
Program for de digitale skolesendingene
Dag 1:
- Hei med Bahare 👋
- Vi ser Fast fashion – planetens siste skrik, sammen
Studiointervujuer med: - Anja/Framtiden i våre hender: Hvordan ha et mer bærekraftig klesforbruk?
- Ingrid/Regnskogfondet: Hva har vårt forbruk med regnskogen å gjøre?
- Tonje/Forbrukertilsynet: Hvordan vite om en kleskjede tar vare på miljø og mennesker?
- Rebecca Moe: Går det an å både være interessert i mote og bærekraft?
- Hauk og Racha/Klimapilotene: Klimaproblemer, klimaløsninger – og fremtidshåp
Dag 2:
- Hei igjen med Bahare 👋
- Verdenspremiere på vår nye undervisningsfilm, Påvirka!
Studiointervjuer med: - Babak/Trigger: Nevro-marketing: Hvordan påvirkes hjernen vår av all reklamen?
- Magnus/Forbrukertilsynet: Hva er lov og ikke i reklame?
- Hauk og Racha/Klimapilotene: Tingene som opptar tankene våre – og hvordan ta tankene våre tilbake
- Tusen takk for nå (og sjekk ut Bærekraftsutfordringen)!
NB: Hver sending varer 45-60 min. Husk at dere kan pause sendingene når dere vil, og forsette når det passer deres timeplan.
1:
Bærekraftsutfordringen:
Hva om alle gjør litt hver?
Velg en bærekraftig utfordring – som gjør verden til et litt bedre sted – og gjennomfør i fem dager. Hvordan føles det å gjøre en liten endring i eget liv (og klesskap) for natur, dyr og mennesker?
Undervisningsopplegget har blitt laget eksklusivt til Bærekraftskolen live i uke 47 – og byr blant annet på allsidige utfordringer fra Anja Bakken Riise / Framtiden i våre hender, Etisk Handel og Forbrukertilsynet.
2:
Reklameskolen:
Blir du påvirka?
På Reklameskolen kan du blant annet lære om reklamens påvirkningskraft, skjult reklame og hvordan du kan unngå å bli lurt når du handler på nett. Undervisningsopplegget er utviklet av vår samarbeidspartner Forbrukertilsynet.
1: Hvor miljøvennlig er det egentlig?
Du har sikkert sett reklame for bærekraftige eller miljøvennlige klær, men har du tenkt på om det faktisk stemmer? Det finnes nemlig regler for hva man har lov til å si i reklamen. Det er det viktig at du som forbruker er klar over, slik at du kan ta bevisste valg.
Lær om klimapåstander.
2: Kan du avsløre skjult reklame?
Snakker favorittinfluenseren din om et fantastisk produkt fordi hen liker det selv, eller fordi hen får betalt for å si det? Hvis det er det siste, skal innlegget merkes som reklame – uansett om hen også liker produktet. Skjult reklame er nemlig ulovlig.
Lær om skjult reklame.
3: Kan du stole på nettbutikken?
Stadig flere opplever at de ikke får varene de har bestilt når de handler på nett. Mange får også noe annet enn de har bestilt, og føler seg lurt. Få tips til hva du bør tenke på før du handler!
Lær om netthandel.
3:
Mobiltelefonens reise:
Minidokumentar + undervisningsopplegg
Sammen med NRK Skole har vi laget en serie med undervisningsfilmer om bærekraftig utvikling.
Denne serien heter Bærekraftskolen.
Er dere sulten på mer film anbefaler vi undervisningsfilmen Mobiltelefonens reise, som lærer dere om hva som skjer før og etter dere sier “hei” og “hade” til mobiltelefonen. Tiden vi taster på mobilen, utgjør nemlig bare en liten del av dens egentlige liv.
Det tilhørende undervisningsopplegget er laget av Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling ved Høgskolen i Innlandet.
Gå til filmen + undervisningsopplegget.
Utforsk alle de 21 filmene i Bærekraftskolen-serien her.
4:
Kahoot:
Hvem er kjendisen?
Trenger dere et avbrekk fra det harde arbeidet? Ta en pause med vår meget uhøytidelige Kahoot.
Klær og identitet henger sammen som hånd-i-hanske, forteller motehistoriker Ragnhild Brochmann i vår undervisningsfilm Fast fashion – planetens siste skrik? Men, er det så tett knyttet sammen at du klarer å se hvem kjendisen er – uten å faktisk se kjendisen?
Test deg selv her!
*Bildene i quizen er AI-genererte*