Karenslyst Allé 9B

0278 Oslo, Norge

T: 24 02 20 09 miljoskole@loop.no
Film

Et hav av plast

Hvert år havner mellom åtte og 12 millioner tonn plast i havet. Synes du det er vanskelig å se for deg hvor mye det er? I denne filmen kan dere reise verden rundt og se søplet med egne øyne, og hvordan det påvirker natur og dyreliv.

Langs norskekysten seiler en gruppe unge mennesker rundt og plukker plast. Forskning viser at strandrydding funker, og at det er et godt verktøy for å skjønne at veldig mye av plasten i havet faktisk kommer fra land.

Hvordan skru av plastkrana?

Selv om opprydding er viktig, er vår aller største utfordring å skru av plastkrana og hindre at mer plast ender opp i havet og naturen i fremtiden. For å få til dette må vi først forstå hvordan forsøplingen henger sammen med overforbruket vårt og mangelen på avfallssystemer.

Hverdagens viktige valg

Det er valgene våre som bestemmer hvordan fremtiden ser ut – vi kan blant annet velge å plukke mer søppel og forbruke mindre. Produkter vi bare bruker én gang kan bli liggende i naturen i hundrevis av år! Vi kan også stille krav til politikere, og som forbrukere har vi mer makt enn vi tror. Kjøper vi færre produkter som varer lenge, forteller vi produsentene at det er det vi vil ha.

Se undervisningsopplegget som hører til filmen her.

 

Kompetansemål

Geografi

VG1

reflektere over eigen ressursbruk og ressursbruken i Noreg i eit globalt og berekraftig perspektiv
utforske og gjere greie for årsakene til ein aktuell natur- eller miljøkatastrofe og konsekvensar for menneske, samfunn og natur

KRLE

8-10 trinn

utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Kunst og håndverk

8-10 trinn

vurdere materialers holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk, og bruke ulike verktøy og materialer på en hensiktsmessig og miljøbevisst måte

Naturfag

8-10 trinn

gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinge
gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar

Norsk

8-10 trinn

bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium

Samfunnsfag

8-10 trinn

beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn

VG1

drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunnet
utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv

VG2

drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunnet
utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv

Aktuelle filmer

 

Mobiltelefonens reise

Hvert år kjøper vi over to millioner mobiltelefoner i Norge. Tiden vi taster på mobiltelefonen utgjør bare en liten del av telefonens egentlige liv, den har vært på en lang reise før vi kjøper, bruker og resirkulerer den. I denne filmen lærer dere om hva som skjer før og etter dere sier "hei" og "hade" til mobiltelefonen.

Les mer
 

Hvordan påvirkes havet av klimagasser?

Hvordan påvirker klimagasser havet og alle dyrene som bor der?

Les mer
 

Mobiltelefonens reise

Hvert år kjøper vi over to millioner mobiltelefoner i Norge. Tiden vi taster på mobiltelefonen utgjør bare en liten del av telefonens egentlige liv, den har vært på en lang reise før vi kjøper, bruker og resirkulerer den. I denne filmen lærer dere om hva som skjer før og etter dere sier "hei" og "hade" til mobiltelefonen.

Les mer
 

Hvordan påvirkes havet av klimagasser?

Hvordan påvirker klimagasser havet og alle dyrene som bor der?

Les mer