Kjølberggata 21

0653 Oslo, Norge

T: 24 02 20 09 miljoskole@loop.no
Aktivitet

Turdag: Lær om trær! 🌳

Ta turen til nærmeste skog, park eller et annet grønt område for å samle blader, telle årringer og oppdage liv i gamle trær. Ser dere søppel på veien? Ta den gjerne med til nærmeste søppelkasse <3

Skogen <3

Trærnes ulike personligheter

Alle trær har ulike personligheter, akkurat som du og alle i klassen din.

Osp er et treslag som liker seg best alene. Er det for mange andre trær i nærheten, synes den det blir for mørkt og trangt. Derfor finner du de eldste og største ospene der det er mye plass. Ospa har runde blader som skjelver i vinden, nesten som om det er nervøst.

Furu kan både vokse der det er veldig vått og veldig tørt, og hvis furua får nok næring kan den bli opptil 40 meter høy.

Gran kan bli enda høyere enn furu, opptil 50 meter, men har kortere nåler enn furua. Hvis du feirer jul, kan det hende du synes lukten av gran minner om det. Det er fordi gran brukes som juletre.

Bjørk har hvit stamme med svarte flekker. Ordet “bjørk” stammer fra gammelt norrønt og betyr “det lyse treet”, noe som refererer til den lyse, hvite barken.

Lønnetrær lager «lønneneser», en todelt frukt som er morsom å leke med! De kan spinne langt vekk som et fly i vinden og limes på vår egen nese.

Eik kan bli over 1000 år og er viktige for mangfoldet i naturen. De kan være levested for 1500 forskjellige arter, flere av dem er utrydningstruede.

Visste dere at eiketrær er fredet om de er mer enn to meter i bredden?

Aktiviteter ute

1

Samle blader

Hvor mange forskjellige typer trær finner dere i skogen eller nærmiljøet? Samle blader fra de ulike trærne dere finner og skriv ned hvilke trær de stammer fra. Sammenlign i klassen eller i grupper. Når dere samler blader, vær varsom så dere ikke knekker av kvister på trærne.

Til denne oppgaven er det fint å ta en gjennomgang med klassen i forkant og fortelle om de mest vanlige løvtrærne og hva som kjennetegner dem. Bruk gjerne teksten dere finner i faktaboksen over, om trærnes ulike personligheter.

Denne oppgaven kan gjøres på ulike måter. Barna kan ha i hjemmelekse å plukke blader, eller klassen kan gå på tur sammen og samle blader.

2

Tell årringer

Trær kan bli veldig gamle! Du kan ikke se på størrelsen av treet om det er ungt eller gammelt. Korte trær kan ha opplevd vikinghjelmer og vikingskip, mens høye trær bare har sett GoPro-kameraer og sparkesykler. Størrelsen kommer helt an på hvordan treet har hatt det i oppveksten.

Har treet tilgang på næring, sol og varme kan det skyte i været på kort tid. Hvis treet står i skyggen av andre trær, må det konkurrere med de andre trærne om tingene det trenger. Det gjør at treet vokser tregere.

Skal dere finne ut hvor gammelt et tre er, må dere telle årringer på stubben. Treet lager en ny ring hvert år. Den består av en lys del (vårved) og en mørk del (sommerved).

Se om dere kan finne en stubbe dere kan telle årringene på.

  • Hvor gammel er stubben?
  • Så stubben eldre eller yngre ut enn dere trodde?
  • Hvem er stubben på alder med – dere, storesøster, pappa – eller tipp-tipp-tipp-tipp …?
3

Oppdag liv i døde trær

Inne i skikkelig gamle, hule trær kan det bo like mange insekter, sopper og lav som det bor mennesker i Oslo. Helt sant!

Om det finnes der dere bor, se etter en eik når dere er på tur. Er den hul? Isåfall, se om dere finner liv der. Alternativt kan dere se etter døde trær, som ligger på bakken eller som fremdeles står oppreist. Hva slags spor etter liv kan dere finne på de døde trærne? Er det insekter der, sopp, eller spor etter hakkespett?

Når dere utforsker trærne, vær varsomme og legg barkebiter og annet dere løfter på tilbake på plass. Trærne og stokkene er er noens hus.

4

Studér et tre

Finn et tre, studer det og tenk så det knaker.

  • Hvilke arter bor kanskje der?
  • Hvilke konsekvenser skulle det få, og for hvem, om dette skulle bli til en drikkekartong?
  • Hvordan tror dere at det å resirkulere skolemelkkartongen kan hjelpe trærne i skogen?

Reflekter over hva som faktisk går tapt når et tre hogges. For eksempel for mennesker, dyr, sopper, blomster, planter og så videre.

Til lærer: Når vi resirkulerer skolemelkkartongen kan fibrene brukes på nytt. Det betyr at vi ikke trenger å hugge ned så mange trær fordi vi bruker fibrene vi allerede har. Når vi ikke hugger ned trær får skogen stå i fred og vi forstyrrer ikke insektene og de andre artene som bor der.

Når vi hugger trær er det viktig at vi også tenker på vern av livet i skogen. Det vil si at vi lar noen trær stå og lar døde trær ligge igjen. Døde trær er hus og mat for flere kryp.

Eksperiment: Brødskive versus plastpose 🥊

Dette enkle eksperimentet er et mange barn vil huske i lang tid. Hvor lang tid tar det før et knekkebrød brytes ned versus en plastpose, og hva hadde skjedd om det var naturen knekkebrødet eller plastposen hadde ligget i?

Gå til undervisningsopplegget. 

Aktiviteter inne

1

"Her rydder vi"

Søppel må i søpla, ikke i naturen. Havner søppel der, kan den havne i magen til dyr, i havet og overalt som mikroplast.

Nå som dere har blitt bedre kjent med skogen, har dere kanskje fått enda mer lyst til å ta vare på den? Snakk sammen om steder dere så i dag. Er det et lite område dere fikk spesielt lyst til å passe på? Bli gjerne fadderne til dette området ved å besøke det med jevne mellomrom, plukke søppel der – og gjerne også henge opp et naturvennlig skilt som gjør at andre kanskje også får lyst til å passe bedre på skogen dere tar så godt vare på: “her rydder vi”!

PS: Vi mennesker rydder ofte bort døde kvister og trær i skogen, fordi vi syns det ser rotete ut, men det er roteskogen vi vil ha! Det er viktig å la døde trær og kvister ligge siden mange arter er helt avhengige av det og er truede fordi det er så lite dødt i skogene våre.

2

Finn ting som er laget av trær

I tillegg til at trær finnes naturlig i skogen, er vi omringet av ting som er laget av tre. Lag et tankekart på tavla eller i grupper med så mange ting dere kan komme på som er laget av tre.

Dette kan også gjøres som en hjemmeoppgave: Finn ut hvilke ting hjemme som er laget av tre. Lag en liste eller tegn tingene.

3

Lesestund: Det er en liten bit skog i alt som er papir

Les side 7 og 8 i Det er en liten bit skog i alt som er papir, som tekstene om trærnes personlighet og alder kommer fra. Dere finner fortellingen i den grønne boksen til høyre.

Kompetansemål

KRLE

3-4 trinn

utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk
sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer

Kroppsøving

3-4 trinn

utforske uteaktivitetar og samarbeide med andre under vekslande årstider i nærmiljøet
øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen

forstå og praktisere turregler og bruke klær etter vær og forhold i naturen

Kunst og håndverk

3-4 trinn

prøve ut ulike ideer og muligheter i gjenbruksmaterialer og formidle til andre hvordan man i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø

Naturfag

1-2 trinn

samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre
oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon

3-4 trinn

utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området

utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte
undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar

5-7 trinn

gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

Norsk

1-2 trinn

lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler

Samfunnsfag

1-2 trinn

utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet

3-4 trinn

utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling

5-7 trinn

utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra